Pengetahuan asas mengenai proses pengeluaran produk PVC

Masalah yang harus diberi perhatian dalam mengkompaun bahan

Dalam proses resin PVC, pelbagai bahan tambahan harus ditambah untuk meningkatkan prestasi PVC untuk memenuhi keperluan pemprosesan dan prestasi produk. Dalam pembuatan profil pintu dan tingkap plastik, pada amnya perlu menambahkan penstabil haba, pengubah pemprosesan, pengubah hentaman, pelincir, penstabil cahaya, pengisi dan pigmen. Walaupun jumlah aditif yang ditambahkan adalah 0.1% hingga 10% dari resin PVC, peranan masing-masing sangat penting. Boleh dikatakan bahawa tidak satupun dari mereka sangat diperlukan, dan perubahan jumlah yang ditambahkan memberi kesan yang besar terhadap pemprosesan dan prestasi produk akhir. Besar. Oleh itu, bukan sahaja bahan mesti ditimbang dengan tepat, tetapi juga proses pencampuran mesti dicampur secara merata untuk mencapai konsistensi bahan.

Penyediaan bahan

Proses penyediaan bahan PVC terutamanya merangkumi kumpulan, pencampuran panas, pencampuran sejuk, pengangkutan dan penyimpanan. Kaedah-kaedah tersebut merangkumi kaedah pengeluaran kecil-kecilan secara manual dan pengangkutan manual, dan kaedah-kaedah pengeluaran berskala besar batching dan pengangkutan automatik. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, industri penyemperitan profil PVC keras negara saya telah memasuki masa perkembangan yang pesat. Skala syarikat terus berkembang. Bagi syarikat dengan pengeluaran tahunan 10,000 tan, penggunaan bahan buatan untuk kaedah pemprosesan bahan tidak lagi dapat memenuhi keperluan pengeluaran besar-besaran. Proses automasi telah menjadi kaedah yang biasa digunakan. Kaedah automatik pemprosesan bahan biasanya sesuai untuk kilang pengeluaran profil profesional dengan kapasiti pengeluaran lebih dari 5.000 tan. Intensitas tenaga kerjanya rendah, persekitaran produksi baik, dan kesalahan manusia dapat dielakkan, tetapi pelaburannya besar, kos penyelenggaraan sistem tinggi, pembersihan sistem sukar, dan formula tidak sesuai Perubahan yang kerap, terutama warna perubahan. Perusahaan dengan kapasiti pengeluaran kurang dari 4.000 tan sering menggunakan bahan, pengangkutan, dan pencampuran manual. Masalah terbesar bahan buatan adalah intensiti tenaga kerja yang tinggi, pencemaran debu terbentuk dalam bahan dan pencampuran, tetapi pelaburannya kecil dan pengeluarannya fleksibel.

Automasi pemprosesan bahan merujuk kepada sistem batching automatik yang dikendalikan oleh komputer sebagai inti, ditambah dengan penyampaian pneumatik, dan kemudian digabungkan dengan pengadun panas dan sejuk untuk membentuk barisan produksi batching dan pencampuran PVC yang lengkap. Teknologi ini diperkenalkan ke negara kita pada pertengahan tahun 1980-an dan diterapkan di beberapa perusahaan besar skala tertentu. Kelebihan teknologi ini adalah ketepatan batching yang tinggi, kecekapan pengeluaran yang tinggi, dan pencemaran yang lebih sedikit, yang dapat memenuhi keperluan pengeluaran penyemperitan besar-besaran. Pada masa ini, beberapa kilang di negara kita dapat menghasilkan sistem batching automatik yang dikendalikan oleh komputer seperti ini.

Bahan adalah proses pencampuran pertama. Kunci untuk ramuan adalah perkataan "quasi". Di perusahaan moden besar yang menghasilkan profil plastik, kebanyakan bahan menggunakan sistem penimbangan automatik berbilang komponen yang dikendalikan oleh komputer. Kaedah yang lebih banyak digunakan adalah pengukuran berat. Mengikut kaedah penimbangan yang berbeza, ia dapat dibahagikan kepada kumpulan penimbangan kumulatif, pemberat penurunan berat badan dan pemberat berterusan bahan proses mengalir. Kaedah penimbangan batch-to-batch sangat harmoni dengan kaedah batch-to-batch feed dan mixing work yang diperlukan dalam proses pencampuran, dan paling sesuai untuk penyatuan PVC, sehingga digunakan lebih banyak dalam penghasilan PVC profil.


Masa pengeposan: Mar-11-2021